همبرگر یک ساندویچ خوشمزه

همبرگر یک غذای محبوب و دوست داشتنی که امروزه بسیاری با نام برگر آن را می شناسند و طرفداران بسیاری از سراسر دنیا دارد. در حال حاضر با توجه به میزان محبوبیت این ساندویچ جذاب طرفداران آن کمتر از غذاهای ایتالیایی مثل پاستا نیست.

همانطور که می دانید همبرگر یک گوشت گرد میان یک نان گرد به همراه برخی مخلفات مانند کاهو، سس، گوجه و… است. گوشت همبرگر اغلب از گوشت گاو تهیه می شود و در برخی مواقع از ترکیب گوشت بره یا گوساله برای تهیه آن استفاده می کنند ولی پرمصرف ترین گوشت برای همبرگر گوشت گاو یا گوساله است.

علاقه زیاد افراد به همبرگر سبب شد از گوشت شتر مرغ، مرغ، بره، گاو ، ماهی، کوسه، میگو، خرچنگ، اردک و…. نیز برای تهیه همبرگر استفاده شود.

از تاریخ دقیق پیدایش همبرگر اطلاعات دقیقی در دست نیست و تاریخ دقیق آن برای کسی روشن نیست ولی عده ای معتقدند فرماندهان لشگر چنگیزخان برای صرفه جویی در وقت و هزینه این نوع غذا را اختراع کردند. بعضی ها شروع پخت این ساندویچ را به دانمارک مربوط می دانند و بعضی به هند غربی. در متون رومی های باستان نیز، توصیف غذایی آمده که بسیار به همبرگر شبیه است.
اما اغلب اینطور گفته می شود که نام این غذا از کشور آلمان و شهر هامبورگ گرفته شده است. اولین بار در این ناحیه گوشت گاو را پهن نموده و به شکل گرد در آوردند که این محصول، بسیار با استقبال مردم مواجه شد.

اولین رستورانی که همبرگر را وارد ایران کرد، تاپس همبرگر بود که در بلوار ناهید خیابان آفریقا قرار داشت. در سال ۱۳۴۰ یک همبرگر ۳ تومان، به همراه یک بطری ۵ ریالی نوشابه و یک پاکت سیب زمینی سرخ شده ۵ ریالی، در مجموع به قیمت ۴ تومان فروخته می شد.

در قدیم، گوشت چرخ کرده ای که گرد بود را استیک همبرگر می نامیدند. وقتی این ماده غذایی را داخل نان قرار می دادند، ساندویچ همبرگر نام می گرفت. تا اینکه اوایل قرن بیستم، هر دوی اصطلاحاتی که به کار می‌رفت (استیک همبرگر و ساندویچ همبرگر) خلاصه شده و تنها نام همبرگر و یا گاها برگر به جای اسامی قبلی باقی ماند.

همبرگر امروزی در سال ۱۹۲۱ توسط یک سرآشپز آمریکایی به نام والت آندرسون، به شکل استاندارد درآمد. او اهل ویریجینا کانزانس بود. آندرسون گوشت گاو را کاملا خرد و به صورت قطعات گرد و تخت، روی آتش کباب و دودی می کرد. در آخر هم غذا را برای ظاهر بهتر و برای آنکه خرد نشود، همراه با نان گرد و سبزیجات به صورت ساندویچ سرو می کرد.
او توانست در آن سال سرمایه دار معروف، بیلی اینگرام، را متقاعد کند تا با سرمایه گذاری۷۰۰ دلاری، رستورانی با منوی اختصاصی همبرگر را با نام وایت کسل بنا کند و این ابتدای شهرت جهانی همبرگر و رستوران های زنجیره ای آن بود. سال ها بعد برادران مک دونالد فست فود خود را باز کردند و با کمک ری کراک توانستند همبرگر را به عنوان غذایی سریع عرضه کنند و این غذا را به شهرت جهانی برسانند.

یک ساندویچ همبرگر را درصورتی می توان ساندویچ همبرگر نامید که چهار ماده اصلی یعنی گوشت همبرگر، نان برگر، سس و سبزیجات را دارا باشد.

علاوه بر همبرگر ساده انواع مختلفی از این ساندویچ محبوب در منو رستوران عطاویچ وجود دارد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم. شما می توانید  بهترین همبرگر ها را در رستوران های عطاویچ میل کنید و یا درصورت تمایل خودتان نیز می توانید همبرگر خانگی درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *